Відкриття навчальної лабораторії для інтерактивних занять кафедри економіки
24 квітня 2025 в день урочистостей з нагоди 155-річчя ЦНТУ відбулось відкриття навчальної лабораторії для інтерактивних занять кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності ЕМКД ЦНТУ.
Сучасна та стильно оздоблена аудиторія 454 – це комфортний європейський простір для навчання здобувачів всіх одинадцяти освітньо-професійних програм кафедри.
Аудиторія призначена для проведення інтерактивних занять, практичних робіт, семінарів, тренінгів, командних завдань, проєктної діяльності, а також для впровадження інноваційних методів навчання, таких як: навчання на основі проєктів (Project-Based Learning), кейс-метод (Case Study), колективна взаємодія (Team-based learning), перевернутий клас (Flipped Classroom).
Загалом на інтерактивному занятті учасники найчастіше працюють у колі. Подібне розташування дає низку переваг: розташування учасників колом дає змогу всім добре чути і бачити одне одного, даючи таким чином змогу сприймати широкий спектр невербальних проявів; розміщення колом забезпечує високий рівень залучення до роботи — в колі неможливо «відсидітися» за спинами інших; коло – це максимально «демократична» фігура (у ньому неможливо виокремити «головного», всі перебувають у рівних умовах, що об'єднує групу); розміщення колом забезпечує свободу рухів учасників, вони можуть легко мінятися місцями, об’єднуючись у різні групи. Колове розміщення пар є основним для даної аудиторії. Але форма спеціальних парт дозволяє ще як мінімум сім форм розташування в просторі для різних видів занять.
Схематичні моделі просторової організації простору для проведення інтерактивних занять зображені на фото 7 в дописі, де ми продемонстрували різні варіанти. Так,
Варіант 1 — Робота в мікрогрупах по 3 особи - чотири півкруглих столи по три учасники. Ідеально для командних активностей. У центрі — викладач або модератор. Добре підходить для змішаного формату (лекція + практика).
Варіант 2 — Подвійне півколо (великі групи) - робота в більших групах, з формуванням “півпідков”. Централізована увага на модераторі. Підходить для презентацій і роботи над загальним кейсом.
Варіант 3 — Індивідуальна робота з фронтальною орієнтацією - класичне розміщення в один ряд, всі учні дивляться на викладача. Зручно для лекцій, тестування, презентацій. Дає змогу сфокусуватись на поясненні матеріалу.
Варіант 4 — Повністю індивідуальне розміщення - кожен учень має власний простір. Мінімізація взаємодії — оптимально для контрольних, індивідуальних завдань. Можливе швидке переставлення для утворення пар чи груп.
Варіант 5 — Робота в мікрогрупах по 2 особи - шість окремих осередків по дві парти. Підходить для командної роботи, виконання завдань у малих групах. Дозволяє легко комунікувати всередині групи, не заважаючи іншим. Підходить для проектної діяльності, кейсів, групових дискусій.
Варіант 6 — Два кругових столи - дві рівнозначні команди по 6 учнів. Формат “круглого столу” сприяє рівноправній участі. Оптимально для дебатів, мозкових штурмів, рольових ігор.
Варіант 7 — Щільна групова посадка - усі парти зсунуті в центральну форму. Підходить для інтерактивної роботи, мозкових штурмів. Дає змогу створити відчуття єдності групи.
Наявна навчальна лабораторія для інтерактивних занять підвищить рівень ефективної організації навчального процесу. Адже, лабораторія дає змогу студентам застосовувати теоретичні знання на практиці, що сприяє глибшому розумінню матеріалу. Завдяки використанню мультимедійного обладнання заняття стають більш динамічними, цікавими та інтерактивними, що підвищує мотивацію до навчання. Просторове розміщення в аудиторії сприяє розвитку навичок командної роботи. Лабораторні заняття часто передбачають роботу в групах, що сприяє розвитку комунікаційних навичок, вмінь співпраці та лідерських якостей. Інтерактивні лабораторії дозволяють впроваджувати сучасні методики навчання: проблемно-орієнтоване навчання, проєктну діяльність, STEM/STEAM-підходи тощо. Під час вирішення кейсів здобувачі вчаться аналізувати дані, формулювати висновки, вирішувати проблеми, що є важливою складовою сучасної освіти. А цей метод навчання є більш ефективним саме завдяки просторовому розміщенню та комфорту спілкування. Такі навчальні лабораторії імітують реальні умови професійної діяльності, що дозволяє студентам краще адаптуватися до майбутньої роботи.
Ця лабораторія — не просто одна з аудиторій кафедри економіки, менеджменту та комерційної діяльності. Це простір, де народжуватимуться ідеї, формуватимуться навички та відкриватиметься потенціал здобувачів вищої освіти!